Balaton Classic, ahol a veterán autók versenyeznek
2023.05.28 - Balatonica
A 16. veteránautó-verseny Balatonalmádiból rajtol június 3-án. A régió legnagyobb oldtimer rendezvénye 130 impozáns autócsodát versenyeztet a Balaton-felvidék filmbe illő tájain. Hogy mindezt hogy sikerült megvalósítani? Erről kérdeztük Pétervári Zoltánt, az esemény főszervezőjét és egyik alapítóját.
A Magyar Autóklub meghatározása szerint veterán autónak számítanak azok a 30 évnél idősebb járművek, amelyeknél a jármű eredeti műszaki jellemzőit nem változtatták meg vagy annak megfelelően állították helyre, valamint olyan esztétikai állapotban vannak, hogy alkalmasak típusuk bemutatására.
A BALATON CLASSIC veteránautó-verseny a Balatonnál 2008-ban került első alkalommal megrendezésre. Az idei versenyrajt (egy rövid füredi kitérő után) újra a balatonalmádi nagyparkolóban lesz június 3-án (szombat) délelőtt, és ugyanide ér célba a mezőny, de idén is lesz prológ, azaz előfutam, amely Siófokról fog rajtolni június 2-án, pénteken és a balatonfűzfői bobpályán ér véget. A prológ nem része a versenynek eredmény szempontjából, azonban itt dől el a másnapi rajtsorrend. Újoncoknak kifejezetten ajánlott a részvétel a prológon, hiszen különösebb tét nélkül lehet gyakorolni a másnapi versenyre és megérteni a feladatokat. A látványos nézői pontok bejelentése és egyéb aktualitások miatt érdemes lesz követni a napi frissítéseket.
A Balaton Classic 2022 riportfilmje
Pétervári Zoltánt, az esemény főszervezőjét kérdeztük a részletekről.
Mivel vagytok épp elfoglalva a verseny előtti napokban?
Először is bejárjuk a végleges útvonalat, hogy megbizonyosodjunk róla, nincsenek útfeltúrások, terelések, lezárások a hónapokkal korábban lefoglalt 250 km-es teljes pályaszakaszon. Emellett összeállítjuk a versenyzői csomagokat, folyamatosan kommunikálunk a résztvevőkkel, a last minute változtatásokat intézzük. Még egy kört futunk az engedélyeztetésekkel, hogy biztosan ne legyen gond a verseny napján.
Kik fognak versenyezni ezen a hétvégén?
A versenyhelyek még januárban beteltek. Eredetileg 110 autónak hirdettük meg az idei futamot, de akkora az érdeklődés, hogy nem tudtunk 130 alá menni, ez tehát a végleges szám. Mindenki a saját autójával nevezhet. Összesen 33 különböző autómárka fog felvonulni, lesz köztük Cadillac, Chevrolet, Ferrari, Lamborghini, Maserati, de Lada, Skoda vagy Vespa is. A törzsgárda két évtizede ugyanaz, miközben odafigyelünk rá, hogy bekerülhessenek újonc versenyzők is a válogatásba. A 2002-es alapításunk óta felnőtt egy nemzedék. Tavaly például olyan fiatalok nyertek, akiknek a szülei a kezdetektől velünk versenyeznek, azaz ők gyerekként szívták magukba ezt a közeget. Egyébként minden autóban ül egy navigátor, aki a nyomtatott itinert követi és egy vezető, aki végrehajtja a feladatokat.
Milyen feladatokat kell végrehajtaniuk?
A fotocellákkal kijelölt pályaszakaszokon századmásodperc pontossággal kell eljutniuk A-ból B-be. Ha egy szakaszt teljesítenek, ott begyűjtik érte a pecsétet, majd hajtanak tovább a road book utasításai szerint. Időközben mindenkinél gyűlnek a büntetőpontok, és aki ezekből a legkevesebbet kapja, lényegében az lesz a győztes befutó. Sokszor másodpercek töredékein múlik a végeredmény. Tegyük hozzá, hogy ezekben a járművekben se GPS, se más modern műszerek nem állnak rendelkezésre, például kilométer-számláló sem. Egészen speciális az a komplex készség és szakértelem, amit a versenyzőink (mellesleg egyéni felkészüléssel) prezentálni tudnak.
Hol érdemes nézőként jelen lenni a szombati versenynapon?
A balatoni útvonal váza évről évre ugyanaz, de minden alkalommal viszünk bele kisebb változtatásokat. Célunk, hogy minél változatosabb környezetben vezessük végig a mezőnyt ezen a gyönyörű tájon. Az úgynevezett látványos nézői pontokat idén az alábbi helyekre osztottuk szét: 10:00-11:45 Városlőd, Nagy Lajos király utca; 10:15-12:30 Ajka, a strand parkolója; 11:30-13:30 Sáska; 11:50-14:00 Tapolca, a Hotel Pelion parkolója; 14:20-16:10 Tótvázsony, Iskola utca; 14:30-17:00 Balatonfüred, Sundance park; 15:50-17:30 Alsóörs - AMFI. A verseny eleje és vége pedig Balatonalmádiban lesz, ami nálunk már hagyomány.
Mióta vagy az esemény főszervezője? Mennyit változott a verseny a kezdetek óta?
Az alapítók egyike vagyok, itt voltam már a legelső futamoknál. A Balaton Classic 2008-ban rajtolt, de addigra már évek óta egyben volt a szervezői csapat. Az Oldtimer Szuperkupa 2023-as szezonjában is négy túraversenyt indítunk, ezek közül a balatoni időrendben a második. Mindegyik egész éves felkészülést jelent. Technikailag folyamatosan újítunk valamit, például idén először hatalmas LED-kapu keretezi majd a rajtot és a célt, illetve már most ötletelünk azon, hogy dolgozzuk tovább a látványt a következő években. Létrehoztunk egy klubtagságot, aminek jelenleg 90 tagja van: nekik foglalt helyük van a versenyekre. Kiemelten fontos ügyünknek tartom, hogy a résztvevőink rendszeresen adományoznak a versenyen. Idén az adományaik a Bohócdokikat, az általuk végzett munkát, odaadást és a nevetést támogatja.
Az utóbbi években mintha egyre több oldtimer bemutatót és találkozót vonzana a Balaton környéke. Van egy közös törekvés, hogy balatoni trenddé váljon a műfaj?
Igen is, meg nem is. Inkább arról lehet szó, hogy a programszervezők azokra a régiókra állnak rá, ahol egyébként is dübörög vagy felfutóban van a turizmus. A Balaton szerencsére évek óta népszerű célpont, és egyre inkább az. Ugyanakkor mi régóta sikerrel szervezünk veterán versenyeket Ausztria szomszédságában, Északkelet-Magyarországon vagy Budapesten környékén is. A most következő hétvége viszont valóban csak a Balatonról fog szólni.
Forrás és fotó: Balaton Classic Facebook
KAPCSOLÓDÓ
>> KÁPRÁZATOS VETERÁN AUTÓCSODÁK A FESTETICS BIRTOKON