Még zajlanak a munkálatok a Kőröshegyi Völgyhídon


2024.09.09 - Balatonica
kőröshegyi völgyhíd

Magyarország leghosszabb hídját, egyben Közép-Európa legnagyobb viaduktját 2007 augusztusában adták át a forgalomnak. Szeptember elején lezárták a forgalmat, hogy megkezdjék a saruk cseréjét a Kőröshegyi völgyhídon, az M7-es autópályán.




Az elmúlt 17 évben nem volt szükség hasonló beavatkozásra, most először cserélnek sarukat ezen a hídszerkezeten; a saruk cseréje előre tervezett munkálat, a híd biztonságos, jó állapotban van. A nagy precizitást igénylő munkafolyamat csak forgalomtól elzárt hídon történhet, ezért tervezetten két hétre lezárták a műtárgyat, a forgalmat elterelik. A híd szerkezetét ugyanis pár centiméterre el kell emelni a pillérektől: vagyis gyakorlatilag kiemelik a helyéről a hidat.

Az évenkénti hídvizsgálatokból és a félévente tartandó hídszemlékből, valamint a tavaszi próbaemelések eredményéből derült ki, hogy a hídon található 38 saruból 3 elhasználódott, szükségessé vált ezek cseréje. A javítás célja, hogy az esetlegesen felmerülő elhasználódások a későbbiekben ne okozhassanak problémát. A híd folyamatosan ki van téve a hatalmas terhelésnek, így az ilyen karbantartási munkálatok elengedhetetlenek. A sarucsere évtizedekre garantálja a híd biztonságos működését, stabilitását.

A munkafolyamatban összesen 18 hidraulikus emelő, mintegy 10 ezer tonna emelő kapacitással dolgozik egyidőben, egymással szinkronban, milliméteres pontossággal. A pontos lépések minden egyes sarucserénél a következő sorrendben zajlanak: először az emelők egymással szinkronban dolgozva megemelik a híd szerkezetét néhány centiméterre, ezután eltávolítják a régi sarut, e felületek tisztítása és ellenőrzése után mintegy 70-80 méter magasba emelik az új saruszerkezetet, majd pozicionálást követően beillesztik azt. A saruk egyenként 4500 tonna súlyt tartanak, amikor a helyükön vannak. Méretük darabonként 2x2x0,35 méter, súlyuk pedig csaknem 10 tonna.

A Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. közleménye szerint mintegy 200 hidat és felüljárót újítanak meg országszerte, köztük több nagyhidat is, így a Kőröshegyi völgyhidat.

 

 

Forrás: magyar építők / hirbalaton, Fotó: Wikipedia / CivertanS

KAPCSOLÓDÓ

>> Mennyire balesetveszélyesek a Balatont körülölelő löszfalak?

>> Ezeréves tölgy és famatuzsálem a Folly fotókiállításán